Detail akcie
PRESÚVAME: HYP(IA)NOSIS / koncert novej hudby ONLINE
Dátum Piatok 29. 1. 2021
Čas 20:00
Miesto Stanica Žilina-Záriečie

Je nám to ľúto, ale rešpektujeme prosbu umelcov uviesť podujatie kvôli zdravotným dôvodom v inom termíne. 

Živý prenos koncertu tzv. komprovizovanej a improvizovanej hudby Vám v čase prísnych protipandemických opatrení chystáme na facebook.com/StanicaZilina. Zaznejú skladby Milana Adamčiaka, Mariána Vargu, Jula Fujaka a spoločné improvizácie spojené s prezentáciou projetku a albumu Jula Fujaka kaleidoSONICope! (Hevhetia 2020).


účinkujú:

Julo Fujak / klávesy, bicie, sláčiková basgitara, zvukové hračky

Martina Janegová / klavír a zvukové objekty

Miloš Železňák a. h. / elektrická gitara

 

Program

Milan Adamčiak: Transfigurazioni

Milan Adamčiak: Hudba pre strunové a bicie nástroje

Milan Adamčiak: Mobilná partitúra pre Popolušku

Július Fujak: Ranená H2O

Marián Varga (arr. Július Fujak): Žltá ľalia

Július Fujak / Martina Janegová: Hyp(ia)nóza / Hyp(ia)nosis, Part I., Part II. Part III.

Milan Adamčiak: La Mer


Duo Hypianosis (Július Fujak / Martina Janegová) vzniklo v roku 2017 a venuje sa primárne kompro-improvizáciám v rastri tzv. rozšírených techník na dvoch klavíroch. Ide o miestami introvertnú, inokedy značne temperamentnú hru opierajúcu sa nielen o možnosti rôznych statických či procesuálnych preparácií týchto strunových, no zároveň perkusívnych nástrojov, ale aj o performa(k)čné manipulácie s celými útrobami ich korpusov. V roku 2020 rozširuje svoj inštrumentár o ďalšie nástroje vrátane zvukových objektov a hračiek a spolupracuje s rôznymi hosťami ako Miloš Železňák či Nikolaj Nikitin.


O albume kaleidoSONICope! (Hevhetia 2020):

"V tvorbe Jula Fujaka sa vždy plynulo prelínali nielen žánrové, ale celkovo tvorivé paradigmy, nad ktorými sa vznášali viac, či menej explicitne inšpirácie cageovskou otvorenosťou, zappovskou iróniou, či napríklad zornovskou neohraničenosťou. Hlavnou myšlienkovou ideou a kompozično-tvorivým motívom nového Fujakovho projektu je kaleidoskopickosť: princíp založený na neustálej premene a nepredvídateľnosti, ktorého výsledkom je generovanie nových tvarov a štruktúr. Julo Fujak tento princíp aplikoval do oblasti hudby a vytvoril tak zaujímavú platformu pre náhodné hudobné spojenia. Princíp náhodnosti prenechal technike – konkrétne funkcii random na CD/laptop prehrávači, ktorá náhodnými algoritmami kombinuje poradie jednotlivých úsekov skladieb. Na mieste je otázka: čo sa vlastne kombinuje? Odpoveď možno zúžiť na jednoduché konštatovanie: hudobná rozmanitosť. (...) V kaleidoSONICope! sa ocitáme v rizomatickej štruktúre, v sieti, kde sa “všetko” môže prepojiť so “všetkým”; kde nás neustála premena stavia do situácie nespoliehať sa na to, čo “akože” poznáme…“ Ľubomír Pavelka (Vlna 84/2020)


Július Fujak

Skladateľ nekonvenčnej hudby, hudobník a estetik, autor viacerých knižných publikácií o estetike súčasnej hudby a postmoderného umenia. Okrem aktívnej vedeckej, pedagogickej, skladateľskej a interpretačnej činnosti spolupracuje na rôznych projektoch intermediálneho charakteru a bol organizátorom medzinárodného cyklu súčasnej nekonvenčenej hudby Hermovo ucho, neskôr PostmutArt. Jeho hudobná diskografia obsahuje viac než dvadsať titulov pôvodnej hudby vydaných v našich, ale i zahraničných vydavateľstvách.

 

Martina Janegová

Klaviristka, performerka a hudobná pedagogička. Orientuje sa na súčasnú hudbu s dôrazom na minimal music. Vo svojich experimentálnych projektoch využíva rozšírené klavírne techniky, elektroniku, či hru na violončele a objektoch. Hrala s VENI Academy, Elementum ensemble, dnes hráva v improvizačnom duu Hypianosis v zoskupení DIS IS MARKTĒTA a tvorí hudbu do školských divadelných predstavení. Venuje sa aj workshopom pre deti pod súhrnným názvom Zvukotinky.

 

Miloš Železňák

Vytvára rôzne diela a hudobné projekty na pomedzí nekonvenčného jazzu, fusion, blues a transžánrového apropriačného pretvárania kultúrneho dedičstva ľudovej hudby v jej autentických podobách. V povedomí verejnosti je známa jeho spolupráca s prvou dámou slovenského folku Zuzanou Homolovou – v jej triu s huslistom Samom Smetanom, Trojke Zuzany Homolovej, a tiež v duu na jej ostatnom albume Medzi dvoma prázdnotami (2014), ktoré Železňák aj hudobne produkoval. Pozoruhodné sú aj jeho duo s Annou H. Hlaváčovou či nové hudobné zoskupenie komprovizovanej hudby Duševné vlastníctvo.


Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Ďakujeme za podporu