Detail akcie
Z plyšových sedadiel do digitálnej kinosály alebo Ako na kino u vás doma
Dátum Sobota 20. 3. 2021
do Piatok 30. 4. 2021
Čas 10:00
Miesto Stanica Žilina-Záriečie

Keďže vám ešte stále nemôžeme otvoriť utorkové kino, prizvali sme Soňu Majeríkovú – priateľku Stanice, filmu, kultúry a hôr, aby vás previedla online filmovými zákutiami a usadila vás do vašej vlastnej domácej kinosály. Príjemné čítanie aj filmové zážitky! 

    

Aj vám chýbajú “plyšové“ skladacie stoličky a autentický hukot cesty pod Rondlom pred staničiarskymi projekciami? Na tieto fragmenty autenticity pre fajnšmekrov si ešte budeme musieť chvíľu počkať. Na ich návrat sa môžete zatiaľ pripravovať vo vašej online bubline. Inšpirovať sa môžete napríklad aj nasledovnými tipmi v tomto článku, určenými nielen pre verných divákov a fanúšikov filmových podujatí.

„Umenie kinematografie je systematicky znehodnocované, odsúvané na vedľajšiu koľaj, ponižované a redukované na najmenšieho spoločného menovateľa- obsah.“

Martin Scorsese, jedna z hlavných figúr nového Hollywoodu, tvorca klasických kúskov ako Taxi Driver, či súčasného snímku The Irishman, sa vo svojej najnovšej eseji pohoršuje nad smerovaním filmového priemyslu a vyprázdneným obsahom streamovacích platforiem. Tie sa podľa Scorseseho správajú k filmu iba ako k obsahu, distribuovanému bez potrebného kurátorského cítenia, ktoré dodáva “siedmemu umeniu“ potrebnú dimenziu. 

Možností voľby platforiem kde sledovať audiovizuálny obsah je dnes nespočetne a môže byť časovo náročné sa v nich zorientovať a nestratiť sa niekde v kyberpriestore. Tento článok nechce byť vyčerpávajúcim zoznamom, chce vám predstaviť alebo pripomenúť výber z domácich i zahraničných, citlivo kurátorovaných platforiem, prezentujúcich rôznorodú škálu kinematografie, či naviesť vás, ako podporiť svoje lokálne kino, ktoré vás dnes potrebuje.

Čoskoro to bude rok, čo pandémia po prvý krát zatvorila dvere kinosál. Na samotné slovo kino sa začína lepiť opar nostalgie. Pohodlné sedadlá, intimita a anonymita v prítmí či akt socializácie bývajú ešte stále ekvivalentom plnohodnotného kinematografického zážitku. Ten sa však vďaka dlhej distribučnej tradícii VOD, SVOD či nelineárnej televízii už dávno pred pandémiou transformoval pomocou dynamického diváka v schopnosť konzumácie bez priestorovej, formátovej či inej stereotypnej determinácie. Pestovať cinefíliu kýženou  kinematografiou z pohodlia domova ešte nebolo ľahšie. Stačí navštíviť tú správnu virtuálnu kinosálu.

Kino u teba doma

Slovenským projektom, ktorý vznikol ako reakcia na premenlivé protipandemické opatrenia zatvárajúce kiná počas lockdownov, je Kino Doma, založené iniciatívou bratislavského kina Lumière. Je to unikátny spôsob, ako môžete podporiť svoje obľúbené lokálne kiná. Na rozdiel od streamovacích platforiem, kde môžete film pozastaviť popritom ako si idete do kuchyne po ďalšiu várku popcornu, Kino doma je niečo ako pustiť si LP platňu. Snaží sa navodiť partikulárnu atmosféru náležiacu danému médiu, vyzdvihuje jeho špecifiká a nenechá vás zasahovať do svojho kontinuálneho priebehu. Kino doma nechce byť kulisou, vyžaduje si disciplínu a sústredené sledovanie, kde obraz nemôžete zastaviť či pretočiť. Ide o livestream klubových filmov od rôznych distribútorov na ktoré ste boli doteraz zvyknutí. Do projektu sa môžu zapojiť slovenské kiná disponujúce systémom online predaja vstupeniek. Momentálne sem vrátane bratislavského Lumière patria kiná Fontána v Piešťanoch, Iskra v Kežmarku, Tatran v Poprade, Úsmev v Košiciach a banskoštiavnický Akademik, v ktorých simultánne prebieha rovnaký program v rovnaký čas. Ako pridané hodnoty k “netradičnému“ formátu premietania prinášajú úvody k filmom, online happeningy alebo chat, kde môžu diváci zdieľať spoločné dojmy. Platforma online kina tak preberá vlastnosti sociálnej siete s cieľom navodiť pocit konzumácie in situ. Sesterská česká verzia online kina, Moje Kino Live, ponúka dokonca autentické zvuky kino kaviarne pre navodenie atmosféry. Tento mesiac môžete na Kino Doma vidieť napríklad snímok viacnásobných ocenení Českého leva, Krajina ve stínu Bohdana Slámu, alebo ocenený absolventský krátkometrážny film Adama Šoltésa, Anežka. Odporúčané vstupné pre kiná je jeden až päť euro.

Na česko-slovenskej úrovni vznikla iniciatíva Kiná spolufungujúca na rovnakom princípe, spájajúca ďalšie slovenské kiná, ako napríklad bratislavské Kino Film Europe, Kino Mier v Modre či Kino Marína v Detve. Za sumu štyri eurá nájdete vo vybraných kinách rovnaký obsah, taktiež premietaný simultánne. Tento mesiac ponúka Kino spolu minuloročný životopisný dokument o mladej klimatickej aktivistke s názvom I´m Greta Nathana Grossmana, dokument Králi videa režírovaný Lukášom Bulavom, podrobne mapujúci scénu dovozu, kopírovania a dabovania západných filmov v socialistickom Československu a okrajovo aj v Poľsku a Maďarsku.  Pozrieť si môžete tiež film Chľast dánskeho režiséra Thomasa Vinterberga, nominovaný na zlatý góbus za cudzojazyčný film, o experimente skúmajúcom vplyv alkoholu na každodenné správanie partie stredoškolských učiteľov.

Virtuálnou kinosálou disponuje aj Be2Can, filmová prehliadka “veľkej trojky“ áčkových festivalov Berlinále, Benátok a Cannes. Okrem kinosály funguje na princípe multižánrovej distribúcie ako VOD, TV alebo DVD. Be2Can chce pokryť nie len ťažko dostupné festivalové snímky, je tiež diskusným fórom a kritickou platformou. Nechce cieliť len na veľké mená a blockbustre, no snaží sa o objavnosť a dáva priestor aj nováčikom. Momentálne vo virtuálnej kinosále premietajú psychedelický mokument s témou čarodejníctva Lux Æterna kontroverzne známeho režiséra Gaspara Noé, alebo reflexiu ľudského života v jeho „kráse a krutosti, velkoleposti a banalite“ švédskeho filmového solitéra Roya Anderssona, O nekonečnosti.

 

V znamení dokumentu

Ak ste fanúšikmi platforiem prioritne orientovaných na lokálny obsah, preskúmať DaFilms je obligátna jazda. Ich doménou sú autorské dokumentárne filmy, experimenty, artové snímky a filmy na pomedzí žánrov. Diváka však udržujú v obraze aj aktuálnou domácou hranou tvorbou či zahraničnými filmami, ktoré ponúkajú vďaka spolupráci s medzinárodnými festivalmi akými sú CPH:DOX, Doclisboa, DOK Leipzig a iné. Zorientovať sa v ponuke vám pomôžu programové bloky ako film týždňa, programový špeciál, alebo odporúčané bloky snímkov. DaFilms často ponúka atraktívne zľavy na predplatné. Na počesť cien Českého leva momentálne zlacnili ročné predplatné SVOD (subscription video-on-demand, sprístupnenie celej filmotéky) na tridsať euro. Môžete využiť aj možnosť TVOD (transactional video-on-demand), jednorazovej platby za streamovanie alebo stiahnutie vybraného filmu. Každý týždeň vo virtuálnej filmovej databanke pribúdajú nové filmy. Novinkou je napríklad online premiéra dokumentu Utečenci sú tu vítaní Tomáša Rafu, pozostávajúci z koláže záberov observačne skúmajúcich utečeneckú krízu, nárast xenofóbie a extrémizmu v strednej Európe. Pre odvážneho a skúseného diváka pribudol minulý rok titul FREM Viery Čákanyovej, skúmajúcej hranice antropocentrického myslenia. Z hlbín katalógu vylovíte aj staré perly ako feministickú anarchiu Sedmikrásky z obdobia československej novej vlny Věry Chytilovej, alebo retrospektívu Dušana Hanáka, jedného z najvýraznejších slovenských režisérov 20. storočia. Výber z jeho diela tvoria dokumentárne filmy Papierové hlavy, alebo snímok 322, psychologický príbeh o chorobe jednotlivca v spoločnosti. 

Zaujímavé je sledovať projekt KineDok, jednu z mnohých aktivít Inštitútu dokumentárneho filmu (Institute of documentary film), medzinárodné spoločenstvo a alternatívnu distribučnú sieť spájajúcu fanúšikov a tvorcov dokumentárneho filmu. Mimo pandemického obdobia prebieha premietanie autorských dokumentov na zaujímavých site specific miestach, no momentálne môžete využiť možnosť vidieť dokumenty online a zadarmo cez live premietanie facebookovej stránky KineDok. Periodicita premietania je však zhruba iba film za mesiac, no platforma ponúka tiež workshopy a zaujímavé diskusie týkajúce sa súčasných tém svetu dokumentárneho filmu.

 

Od kultu klasiky k súčasným kinematografickým veľdielam a ešte ďalej

Mimo slovenských a českých iniciatív a platforiem sa oplatí navštíviť “svetácku“ streamovaciu platformu MUBI, ktorá vás za necelých desať euro (šesť pre študentov) na mesiac zásobí ručne vyberanými, kurátorsky kreatívne ladenými snímkami filmov z celého sveta. Nájdete tu filmy od kultových klasík po súčasné kinematografické veľdiela. Ak sa vám táto suma zdá vysoká, môžete vyskúšať sedem dní zdarma (študenti až tridsať). Ak ste cieľová skupina, určite sa chytíte do siete streamovacích vôd. Každý deň na MUBI pribúda jeden nový film. Ponukou vás prevedú tematické bloky ako film dňa, debuty, favoriti filmových festivalov, ženy za kamerou, sedemdesiatkové poklady, ale aj bloky venované tvorbe vybraných režisérov. Momentálne je to napríklad Alejandro Jodorowsky a jeho avantgardný psychedelický snímok Holy Mountain, ktorý sa minul s každou verziou poznanej reality, alebo El topo a Fando and Lis. V sekcii From France with love nájdete film predstaviteľky francúzskej novej vlny, Agnes Varda a jej Cléo form 5 to 7, v trendoch zase devedesiatkový The double life of Veronique Krzysztofa Kieślowského, v bloku shorts nájdete Meshes of the afternoon tvorivého tandemu Mayi Deren a Aexandra Hackenshmeida, filmu „rozpočtu hollywoodské rtěnky“. Ako bonus pre fanúšikov filmovej kritiky produkuje MUBI každý deň nové články a príspevky v online publikácii zvanej Notebook. Misiou tvorcov je pomôcť milovníkom filmu zorientovať sa v dnešnom nekonečnom mori obsahu.

 

Pre nadšencov animovaného filmu

Ak máte radi animovanú tvorbu a už sa neviete dočkať festivalov ako FestAnča, Anifilm, Prehliadku animovaného filmu Olomouc, Bienále animácie Bratislava či iné vaše obľúbené podujatia, môžete cvične  zájsť na stránku internetového portálu Aniont. Videotéka je bez poplatku a ponúka vybranú študentskú a autorskú krátkometrážnu tvorbu, no nájdete v nej tiež animované videoklipy alebo rôzne hraničné formy animácie. Aniont sľubuje kurátorský dohľad skúsených dramaturgov nad  ponúkaným obsahom. Ten môžete vyhľadávať podľa autora, techniky animácie, žánru, alebo pásiem ako anidok (animovaný dokument), česká tvorba pre deti, súčasný animovaný videoklip či pásmo „ugly, dirty, creepy“ sústreďujúce obskúrnejšie kúsky. 

V dlhodobejšom časovom horizonte sa v kontexte streamovacích platforiem hovorí o „streaming wars“, alebo streamovacej vojne. Ako divák sa nachádzate v centre tohto záujmového sporu. Hrozí vám zavalenie nekonečnom kvalitného obsahu. Či už ste bing-watcher, nadšený cinefil neohrozený geoblokáciou, alebo ste sem zablúdili náhodou, prajem vám holistický audiovizuálny zážitok.

 

Žilinčanka Soňa Majeríková (1994) študovala filmové, divadelné, TV a rozhlasové štúdiá, ich teóriu a kritiku na Univerzite Palackého v Olomouci. V obore sa zaujíma o témy performativity (estetika performativity, social performance, performativita udalostí) alebo koncept site - specific ako medzižánrový tvorivý prístup. Popri kultúre sa venuje outdoorovým športovým aktivitám, ktoré sú veľkou súčasťou jej identity. Pre umelcov horalka, pre horalov "umelček", vždy vnímaná binárne niekde medzi. 

 

SÚHRNNÝ ZOZNAM ODKAZOV:

https://kino-doma.sk/

https://mojekinolive.cz/

https://harpers.org/archive/2021/03/il-maestro-federico-fellini-martin-scorsese/

https://www.kinaspolu.sk/

https://www.be2can.eu/sk/kino/virtualna-kinosala

https://kinedok.net/sk/vod

https://dafilms.sk/

https://mubi.com/

https://mubi.com/notebook

https://aniont.com/

 

Ďakujeme za podporu