Detail akcie
Siniarska / Grzywnowicz (PL): Second Nature
Dátum Nedeľa 6. 10. 2019
Čas 17:00
Miesto Stanica Žilina-Záriečie
Performance v záhrade Stanice.

Východiskom projektu Second Nature je život a dielo poľskej židovskej tanečnice a choreografky Poly Nireńskej, ktorá aj keď bola vždy o krok pred nacistami, nikdy neunikla traume z holokaustu.

Holokaust ako nezvratnú skazu ľudstva prirovnávajú tvorkyne k ničeniu životného prostredia. Príroda je dnes svedkom i obeťou ľudskej túžby ničiť. Viac ako 70 rokov po nacistickom zločine sa dívame na ekologickú krízu, ktorá nezvratne narastá pred našimi očami. Vedci tvrdia, že ak nezmeníme našu globálnu politiku, za 70 rokov tu už nebudeme.

Projekt Second Nature je skúškou pamäte, ktorá používa choreografiu na fyzické stvárnenie histórie, živý archív medzi zmenou a úpadkom, konsolidáciou a stratou. Predstavenie vo forme záhradnej inštalácie výlučne z rastlín, ktoré boli predmetom násilných nacistických praktík. Význam majú obe; výber a umiestnenie rastlín, ktoré sú neodlúčiteľnou súčasťou tvorby záhrady, ale aj výber druhov rastlín, ktorých vlastnosti sa používali pri stratégiách genocídy.

Cez odkazy na život Poly Nireńskej upozorňujú tvorkyne projektu Siniarska a Grzywnowicz na pretváranie násilných praktík proti prírode a na novodobé zneužívanie životného prostredia.

Agata Siniarska sa venuje javiskovej tvorbe, prednáškam, písaniu, videu aj televíznej produkcii. Vzdelanie v oblasti tanca a choreografie získala v Berlíne, bola štipendistkou viacerých tanečných tréningových programov v Poľsku, Nemecku, ale napríklad aj DanceWeb štipendia v rámci festivalu ImpulsTanz vo Viedni. Svoju tvorbu prezentovala medzinárodne, napríklad v Zurichu, Berlíne, Tel Avive, Poznańi, Sofii, Prahe, Madride či Lyone. Je spoluzakladateľkou umeleckého zoskupenia Female Trouble Collective, ktoré sa venuje témam identity, tela, feminizmu, pôžitku a lásky. Rovnako je spoluzakladateľkou Pinpoint TV - výskumného umeleckého projektu vo forme online televízie. V roku 2018 bola nemeckým Tanz Magazinom nominovaná v kategórii objav roka. V súčasnosti žije v Berlíne.

Karolina Grzywnowicz je vizuálna umelkyňa a autorka interdisciplinárnych projektov. Vo svojej tvorbe sa zaujíma, okrem iného, o tému rastlín v politickom a sociálnom kontexte ľudskej činnosti, ktorá je často násilná. Základom jej tvorby je hĺbkový výskum, jej zvukové inštalácie často využívajú archívne materiály. Vyštudovala komparatívnu literatúru, získala štipendium poľského Ministerstva kultúry a národného dedičstva. Svoje projekty prezentovala najmä v Poľsku a Nemecku. V súčasnosti žije a tvorí v Berlíne.

Koncept: Agata Siniarska, Karolina Grzywnowicz
Inštalácia: Karolina Grzywnowicz
Choreografia: Agata Siniarska, Katarzyna Wolińska, inšpirované Pola Nireńska’s Holocaust Tetralogy, Isadora Duncan’s Bacchanal a Marcus Coates’s Extinct Animals
Dramaurgia: Mateusz Szymanówka
Konzultácie: Aleksandra Jach, Aleksandra Janus, Franziska Dieterich, Jacek Małczyński, Magdalena Zamorska, Michał Guzik, Weronika Kostyrko
Produkcia: Four Dimensions Are Not Enough For Us Artists’ Association, Agata Siniarska, Karolina Grzywnowicz
Ko-produkcia: HELLERAU European Centre of the Artsin Dresden, Foundation for Polish-German Cooperation

Predstavenie je súčasťou projektu Choreographic Territories – New Paths for the Avant-Garde, realizované vďaka spolupráci Institute of Music and Dance, East European Performing Arts Platform, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk a Lublin Dance Theatre. Inštalácia bola vyrobená v spolupráci s Pilecki Institute.
 
Tento projekt je súčasťou medzinárodného kultúrneho programu POLSKA 100, ktorý koordinuje Adam Mickiewicz Institute v rámci viac ročného programu NIEPODLEGŁA Multi-Annual Programme pre roky 2017–2022. Spolufinancované Poľským Ministerstvom Kultúry a Národného Dedičstva.

Vstupné: 5,00 / 3,00 € (plné / zľavnené)

Ďakujeme za podporu