PROGRAM STANICA

Z plyšových sedadiel do digitálnej kinosály alebo Ako na kino u vás doma
Z plyšových sedadiel do digitálnej kinosály alebo Ako na kino u vás doma
Keďže vám ešte stále nemôžeme otvoriť utorkové kino, prizvali sme Soňu Majeríkovú – priateľku Stanice, filmu, kultúry a hôr, aby vás previedla online filmovými zákutiami a usadila vás do vašej vlastnej domácej kinosály. Príjemné čítanie aj filmové zážitky!    Aj vám chýbajú “plyšové“ skladacie stoličky a autentický hukot cesty pod Rondlom pred staničiarskymi projekciami? Na tieto fragmenty autenticity pre fajnšmekrov si ešte budeme musieť chvíľu počkať. Na ich návrat sa môžete zatiaľ pripravovať vo vašej online bubline. Inšpirovať sa môžete napríklad aj nasledovnými tipmi v tomto článku, určenými nielen pre verných divákov a fanúšikov filmových podujatí.„Umenie kinematografie je systematicky znehodnocované, odsúvané na vedľajšiu koľaj, ponižované a redukované na najmenšieho spoločného menovateľa- obsah.“Martin Scorsese, jedna z hlavných figúr nového Hollywoodu, tvorca klasických kúskov ako Taxi Driver, či súčasného snímku The Irishman, sa vo svojej najnovšej eseji pohoršuje nad smerovaním filmového priemyslu a vyprázdneným obsahom streamovacích platforiem. Tie sa podľa Scorseseho správajú k filmu iba ako k obsahu, distribuovanému bez potrebného kurátorského cítenia, ktoré dodáva “siedmemu umeniu“ potrebnú dimenziu. Možností voľby platforiem kde sledovať audiovizuálny obsah je dnes nespočetne a môže byť časovo náročné sa v nich zorientovať a nestratiť sa niekde v kyberpriestore. Tento článok nechce byť vyčerpávajúcim zoznamom, chce vám predstaviť alebo pripomenúť výber z domácich i zahraničných, citlivo kurátorovaných platforiem, prezentujúcich rôznorodú škálu kinematografie, či naviesť vás, ako podporiť svoje lokálne kino, ktoré vás dnes potrebuje.Čoskoro to bude rok, čo pandémia po prvý krát zatvorila dvere kinosál. Na samotné slovo kino sa začína lepiť opar nostalgie. Pohodlné sedadlá, intimita a anonymita v prítmí či akt socializácie bývajú ešte stále ekvivalentom plnohodnotného kinematografického zážitku. Ten sa však vďaka dlhej distribučnej tradícii VOD, SVOD či nelineárnej televízii už dávno pred pandémiou transformoval pomocou dynamického diváka v schopnosť konzumácie bez priestorovej, formátovej či inej stereotypnej determinácie. Pestovať cinefíliu kýženou  kinematografiou z pohodlia domova ešte nebolo ľahšie. Stačí navštíviť tú správnu virtuálnu kinosálu.Kino u teba domaSlovenským projektom, ktorý vznikol ako reakcia na premenlivé protipandemické opatrenia zatvárajúce kiná počas lockdownov, je Kino Doma, založené iniciatívou bratislavského kina Lumière. Je to unikátny spôsob, ako môžete podporiť svoje obľúbené lokálne kiná. Na rozdiel od streamovacích platforiem, kde môžete film pozastaviť popritom ako si idete do kuchyne po ďalšiu várku popcornu, Kino doma je niečo ako pustiť si LP platňu. Snaží sa navodiť partikulárnu atmosféru náležiacu danému médiu, vyzdvihuje jeho špecifiká a nenechá vás zasahovať do svojho kontinuálneho priebehu. Kino doma nechce byť kulisou, vyžaduje si disciplínu a sústredené sledovanie, kde obraz nemôžete zastaviť či pretočiť. Ide o livestream klubových filmov od rôznych distribútorov na ktoré ste boli doteraz zvyknutí. Do projektu sa môžu zapojiť slovenské kiná disponujúce systémom online predaja vstupeniek. Momentálne sem vrátane bratislavského Lumière patria kiná Fontána v Piešťanoch, Iskra v Kežmarku, Tatran v Poprade, Úsmev v Košiciach a banskoštiavnický Akademik, v ktorých simultánne prebieha rovnaký program v rovnaký čas. Ako pridané hodnoty k “netradičnému“ formátu premietania prinášajú úvody k filmom, online happeningy alebo chat, kde môžu diváci zdieľať spoločné dojmy. Platforma online kina tak preberá vlastnosti sociálnej siete s cieľom navodiť pocit konzumácie in situ. Sesterská česká verzia online kina, Moje Kino Live, ponúka dokonca autentické zvuky kino kaviarne pre navodenie atmosféry. Tento mesiac môžete na Kino Doma vidieť napríklad snímok viacnásobných ocenení Českého leva, Krajina ve stínu Bohdana Slámu, alebo ocenený absolventský krátkometrážny film Adama Šoltésa, Anežka. Odporúčané vstupné pre kiná je jeden až päť euro.Na česko-slovenskej úrovni vznikla iniciatíva Kiná spolu, fungujúca na rovnakom princípe, spájajúca ďalšie slovenské kiná, ako napríklad bratislavské Kino Film Europe, Kino Mier v Modre či Kino Marína v Detve. Za sumu štyri eurá nájdete vo vybraných kinách rovnaký obsah, taktiež premietaný simultánne. Tento mesiac ponúka Kino spolu minuloročný životopisný dokument o mladej klimatickej aktivistke s názvom I´m Greta Nathana Grossmana, dokument Králi videa režírovaný Lukášom Bulavom, podrobne mapujúci scénu dovozu, kopírovania a dabovania západných filmov v socialistickom Československu a okrajovo aj v Poľsku a Maďarsku. Pozrieť si môžete tiež film Chľast dánskeho režiséra Thomasa Vinterberga, nominovaný na zlatý góbus za cudzojazyčný film, o experimente skúmajúcom vplyv alkoholu na každodenné správanie partie stredoškolských učiteľov.Virtuálnou kinosálou disponuje aj Be2Can, filmová prehliadka “veľkej trojky“ áčkových festivalov Berlinále, Benátok a Cannes. Okrem kinosály funguje na princípe multižánrovej distribúcie ako VOD, TV alebo DVD. Be2Can chce pokryť nie len ťažko dostupné festivalové snímky, je tiež diskusným fórom a kritickou platformou. Nechce cieliť len na veľké mená a blockbustre, no snaží sa o objavnosť a dáva priestor aj nováčikom. Momentálne vo virtuálnej kinosále premietajú psychedelický mokument s témou čarodejníctva Lux Æterna kontroverzne známeho režiséra Gaspara Noé, alebo reflexiu ľudského života v jeho „kráse a krutosti, velkoleposti a banalite“ švédskeho filmového solitéra Roya Anderssona, O nekonečnosti.V znamení dokumentuAk ste fanúšikmi platforiem prioritne orientovaných na lokálny obsah, preskúmať DaFilms je obligátna jazda. Ich doménou sú autorské dokumentárne filmy, experimenty, artové snímky a filmy na pomedzí žánrov. Diváka však udržujú v obraze aj aktuálnou domácou hranou tvorbou či zahraničnými filmami, ktoré ponúkajú vďaka spolupráci s medzinárodnými festivalmi akými sú CPH:DOX, Doclisboa, DOK Leipzig a iné. Zorientovať sa v ponuke vám pomôžu programové bloky ako film týždňa, programový špeciál, alebo odporúčané bloky snímkov. DaFilms často ponúka atraktívne zľavy na predplatné. Na počesť cien Českého leva momentálne zlacnili ročné predplatné SVOD (subscription video-on-demand, sprístupnenie celej filmotéky) na tridsať euro. Môžete využiť aj možnosť TVOD (transactional video-on-demand), jednorazovej platby za streamovanie alebo stiahnutie vybraného filmu. Každý týždeň vo virtuálnej filmovej databanke pribúdajú nové filmy. Novinkou je napríklad online premiéra dokumentu Utečenci sú tu vítaní Tomáša Rafu, pozostávajúci z koláže záberov observačne skúmajúcich utečeneckú krízu, nárast xenofóbie a extrémizmu v strednej Európe. Pre odvážneho a skúseného diváka pribudol minulý rok titul FREM Viery Čákanyovej, skúmajúcej hranice antropocentrického myslenia. Z hlbín katalógu vylovíte aj staré perly ako feministickú anarchiu Sedmikrásky z obdobia československej novej vlny Věry Chytilovej, alebo retrospektívu Dušana Hanáka, jedného z najvýraznejších slovenských režisérov 20. storočia. Výber z jeho diela tvoria dokumentárne filmy Papierové hlavy, alebo snímok 322, psychologický príbeh o chorobe jednotlivca v spoločnosti. Zaujímavé je sledovať projekt KineDok, jednu z mnohých aktivít Inštitútu dokumentárneho filmu (Institute of documentary film), medzinárodné spoločenstvo a alternatívnu distribučnú sieť spájajúcu fanúšikov a tvorcov dokumentárneho filmu. Mimo pandemického obdobia prebieha premietanie autorských dokumentov na zaujímavých site specific miestach, no momentálne môžete využiť možnosť vidieť dokumenty online a zadarmo cez live premietanie facebookovej stránky KineDok. Periodicita premietania je však zhruba iba film za mesiac, no platforma ponúka tiež workshopy a zaujímavé diskusie týkajúce sa súčasných tém svetu dokumentárneho filmu.Od kultu klasiky k súčasným kinematografickým veľdielam a ešte ďalejMimo slovenských a českých iniciatív a platforiem sa oplatí navštíviť “svetácku“ streamovaciu platformu MUBI, ktorá vás za necelých desať euro (šesť pre študentov) na mesiac zásobí ručne vyberanými, kurátorsky kreatívne ladenými snímkami filmov z celého sveta. Nájdete tu filmy od kultových klasík po súčasné kinematografické veľdiela. Ak sa vám táto suma zdá vysoká, môžete vyskúšať sedem dní zdarma (študenti až tridsať). Ak ste cieľová skupina, určite sa chytíte do siete streamovacích vôd. Každý deň na MUBI pribúda jeden nový film. Ponukou vás prevedú tematické bloky ako film dňa, debuty, favoriti filmových festivalov, ženy za kamerou, sedemdesiatkové poklady, ale aj bloky venované tvorbe vybraných režisérov. Momentálne je to napríklad Alejandro Jodorowsky a jeho avantgardný psychedelický snímok Holy Mountain, ktorý sa minul s každou verziou poznanej reality, alebo El topo a Fando and Lis. V sekcii From France with love nájdete film predstaviteľky francúzskej novej vlny, Agnes Varda a jej Cléo form 5 to 7, v trendoch zase devedesiatkový The double life of Veronique Krzysztofa Kieślowského, v bloku shorts nájdete Meshes of the afternoon tvorivého tandemu Mayi Deren a Aexandra Hackenshmeida, filmu „rozpočtu hollywoodské rtěnky“. Ako bonus pre fanúšikov filmovej kritiky produkuje MUBI každý deň nové články a príspevky v online publikácii zvanej Notebook. Misiou tvorcov je pomôcť milovníkom filmu zorientovať sa v dnešnom nekonečnom mori obsahu.Pre nadšencov animovaného filmuAk máte radi animovanú tvorbu a už sa neviete dočkať festivalov ako FestAnča, Anifilm, Prehliadku animovaného filmu Olomouc, Bienále animácie Bratislava či iné vaše obľúbené podujatia, môžete cvične zájsť na stránku internetového portálu Aniont. Videotéka je bez poplatku a ponúka vybranú študentskú a autorskú krátkometrážnu tvorbu, no nájdete v nej tiež animované videoklipy alebo rôzne hraničné formy animácie. Aniont sľubuje kurátorský dohľad skúsených dramaturgov nad  ponúkaným obsahom. Ten môžete vyhľadávať podľa autora, techniky animácie, žánru, alebo pásiem ako anidok (animovaný dokument), česká tvorba pre deti, súčasný animovaný videoklip či pásmo „ugly, dirty, creepy“ sústreďujúce obskúrnejšie kúsky. V dlhodobejšom časovom horizonte sa v kontexte streamovacích platforiem hovorí o „streaming wars“, alebo streamovacej vojne. Ako divák sa nachádzate v centre tohto záujmového sporu. Hrozí vám zavalenie nekonečnom kvalitného obsahu. Či už ste bing-watcher, nadšený cinefil neohrozený geoblokáciou, alebo ste sem zablúdili náhodou, prajem vám holistický audiovizuálny zážitok.Žilinčanka Soňa Majeríková (1994) študovala filmové, divadelné, TV a rozhlasové štúdiá, ich teóriu a kritiku na Univerzite Palackého v Olomouci. V obore sa zaujíma o témy performativity (estetika performativity, social performance, performativita udalostí) alebo koncept site - specific ako medzižánrový tvorivý prístup. Popri kultúre sa venuje outdoorovým športovým aktivitám, ktoré sú veľkou súčasťou jej identity. Pre umelcov horalka, pre horalov "umelček", vždy vnímaná binárne niekde medzi. SÚHRNNÝ ZOZNAM ODKAZOV:https://kino-doma.sk/https://mojekinolive.cz/https://harpers.org/archive/2021/03/il-maestro-federico-fellini-martin-scorsese/https://www.kinaspolu.sk/https://www.be2can.eu/sk/kino/virtualna-kinosalahttps://kinedok.net/sk/vodhttps://dafilms.sk/https://mubi.com/https://mubi.com/notebookhttps://aniont.com/
#Kino
Info
Slavkovská, Piktorová, Hodoň: Rauch
Slavkovská, Piktorová, Hodoň: Rauch
Tanečná rezidencia v podkrovnej sále S1 a work in progress prezentácia “ŠICHTA”.Autorský projekt Rauch vzniká v spolupráci performeriek Jazmíny Piktorovej a Terezy Slavkovskej s dramaturgom a režisérom Martinom Hodoňom. Tvorcovia v projekte skúmajú transformáciu fungujúceho intímneho a dôverného vzťahu, ktorý sa časom odkrýva ako vzťah nefunkčný, až chorobný.Prvotnou inšpiráciou pre tvorbu vzťahu je reálny sen - performerky sa nachádzali vo veľkej prázdnej miestnosti pokrytej bielym papierom, ktorá evokovala pocit sterility, prázdnoty a samoty. V jednom bode na stene visel prázdny biely obraz, za ktorým preexponovane tancovala Jazmína. Neďaleko od nej na zemi ležala celkom pasívne a bez pohybu Tereza. Do miestnosti prichádzali diváci, ktorí mali v rukách pastelky a slobodnú vôľu akýmkoľvek spôsobom vniknúť do priestoru a kdekoľvek kresliť či písať. Na konci sna tvorili celú miestnosť farebne popísané a obrazmi zaplnené steny. Na zemi zostal len obrys pasívneho tela. Rozdielnosť fyzického prejavu tanečníc v tomto sne bola výrazne extrémna a evokovala výsledok rozpadu intimity, ktorá predtým medzi nimi zjavne prebehla.V projekte tvorcovia sledujú jednotku vzťahu z pozície spolužitia, ale zároveň sa zameriavajú na rozmer traumy, ktorá sa môže prejaviť v obrovskom rozsahu až po rokoch skrývanej, často nevedomej, agresie. Takýto parazitný vzťah vedie k nerešpektovaniu hraníc toho druhého a k neochote ich vôbec chápať, smeruje k deštrukcii a vyprázdnenosti ľudskej dôstojnosti. Tvorcov zaujíma moment, kedy a ako vo vzťahu vzniká nezdravý stav jedného voči druhému a taktiež opakované správanie agresora prechádzajúce až do polohy nevyhnutnosti existencie agresie vo vzťahu s istým odtieňom Štokholmského syndrómu.Hlavnou ambíciou projektu je zobrazenie krehkosti individuality v sociálnej interakcii, jej formovanie a dopad na psychiku v parazitnom vzťahu. WIP ŠICHTA 15. apríla 2021 6:00 - 18:00 / Stanica bar aj online.Okupácia priestoru Stanice; revízia možnosti byť. Online/ Offline/ Off-program/ Off-topicPráca v práci. Práca na práci. Práca pre prácu. Kontakt kontaktu kontaktom.Urbi et Orbi. Koncept, choreografia, tanec: Tereza Slavkovská, Jazmína PiktorováKoncept, réžia: Martin HodoňHudba: Jakub MudrákSvetelný design: Lukáš KubičinaKostýmy: Johanna GrigarováNaštudovanie tanečného predstavenia podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia.O performerkách:Tereza Slavkovská je činoherná herečka, speváčka a zároveň performerka fyzického divadla so zameraním na prepájanie pohybu, slova, hudby a tanca. K tomuto spájaniu žánrov ju viedlo už štúdium na JAMU a ďalej i neskoršie štúdiá vo Švajčiarsku na Accademia teatro Dimitri. Už počas štúdií účinkovala v projektoch v ND v Brne, Buran theater, BDNR v BB, Divadle Continuo či spolupracovala s režisérom J. A. Pitinským. V r. 2013 dostala cenu za najlepší ženský herecký výkon na medzinárodnom festivale PO SAULE, Litva. V r. 2015 získala s inscenáciou „Absolutní štěstí mouchy aneb poslední mystifikace Salvadora Dalí“ ocenenie na medzinárodnom festivale ITSELF v Poľsku. V zahraničí pracovala s medzinárodnými umelcami, akrobatmi a tanečníkmi. Jej autorský site specific projekt „Her Nature“ bol ocenený ako najlepší master project. Lektorsky viedla workshopy s „Circo para todos“ v Latinskej Amerike a ako supervízorka pracovala na cirkusovom predstavení „Limbo“ v Bogote. Po návrate do Európy svoje skúsenosti začala pretavovať do slovenských aj medzinárodných  projektov a spoluprác ako umelkyňa na voľnej nohe.Jazmína Piktorová je herečka, tanečnica a performerka, ktorej tvorba spočíva v prepájaní fyzického divadla s tancom, herectvom, lyrickou klauniádou a prácou s objektom. K tejto „multižánrovosti“ bola vedená počas štúdia v Ateliéri Fyzického divadla na JAMU v Brne, a aj preto v súčasnosti pôsobí na nezávislej kultúrnej scéne pod hlavičkou kolektívu ZDRUHESTRANY a zároveň ako hosť na závislých scénach. V rokoch 2017-2019 spolupracovala s Viktorom Černickým a Tomášom Janypkom na projekte „Effortless Land“ o prirodzenosti ľudskej túžby po ľudskom kontakte, ktorý skúmal možnosti tanečnej dramaturgie a koncepcie. Počas svojho angažmán v Divadle Drak v Hradci Králové tu vytvorila autorské tanečné predstavenie pre deti „A na noze pevnina“, ktoré bolo úspešne uvedené v Českej republike, Slovinsku a Čiernej Hore. Od roku 2020 sa účastní umelecko-vzdelávacieho projektu Tanec školám, zaujíma sa o prienik tanečnej a pohybovej výchovy s tvorbou pro deti a pracuje na dlhodobom výskume pre nové tanečno-interaktívne detské predstavenie „Mikrosvety“. Za svoj herecký výkon v inscenácii „Zeď aneb Jak jsem vyrůstal za železnou oponou“ si odniesla širšiu nomináciu na „Ceny Thálie 2020“. Zo slovenských divadelných ocenení „DOSKY“ si zas odniesla nomináciu na Objav sezóny roku 2016.
#Tanec
Info
Drť
Drť
Angažovaná kapela, ktorú tvoria hudobníci zo Slovenska a Maďarska, prináša tému nevyjasnených otázok a neistoty, transformovanú do formy hudby. Jej prvý album Puntičkár je zhudobnením rozhovoru bývalého šéfa ŠtB generála Alojza Lorenca a je venovaný obetiam perzekúcií, represií a vrážd komunistického režimu. Texty Mareka Kundláka spolu s intenzívnym zvukom za hranicou štandardných žánrov testujú svedomie doby pred revolučným rokom 1989 a dnes.Účinkujú:Michal Kaščák / vokálMiroslav Tóth / saxofónMarek Buranovský / gitaraLucia Chuťková / klávesyÁron Porteleki / bicieMárton Czernovsky / basgitara„Drť, to je intenzívny umelecký tlak. Hudobný, textársky aj interpretačný. Miro skomponoval hudbu na pomedzí punku, jazzu a experimentu, ktorú členovia kapely úžasne posúvajú do neočakávaných dimenzií. Marek Kundlák spracoval rozhovor Alojza Lorenca tým najlepším možným spôsobom - nič nepridal, nič si nevymyslel. Vybrané tvrdenia ukazujú svet človeka, ktorý hýbe našou spoločnosťou desivým spôsobom. Drť je jednou z umeleckých možností, ako sa s tým vysporiadať.“ Michal KaščákAutorom projektu je hudobný skladateľ a saxofonista Miroslav Tóth, známy aj vďaka spolupráci s Kronos Quartet. Okrem neho sú súčasťou kapely ďalší známi muzikanti: skladateľka Lucia Chuťková, Marek Buranovský (Vojdi), Márton Csernovszky (The Best Bad Trip), Áron Porteleki (Dorota, Thisnis) a Michal Kaščák (Bez ladu a skladu), ktorí spoločne tvoria svojský rukopis oscilujúcich medzi viacerými žánrami od punku po (free) jazz. Facebook: https://www.facebook.com/drt.band.official/Bandcamp: https://drtband.bandcamp.com/Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
#Koncert #Music
Vstupenky
Zobraziť viac

Program Nová synagóga

Dagmar Šubrtová: Rekultivácia (4. 2. - 30. 5. 2021)
Dagmar Šubrtová: Rekultivácia (4. 2. - 30. 5. 2021)
Dočasná inštalácia zoskupenia hrdzavých siluet suchých stromov Dagmar Šubrtovej, ktorú sa Juraj Gábor rozhodol inštalovať vonku pred vstupom do Synagógy ako kontrapunkt k svojej drevenej Sphére vnútri, je symbolom narastajúcej civilizačnej devastácie krajiny a dlhodobého zlého zaobchádzania s rozsiahlymi územiami.Rekultivácia je umelá premena miesta, ktoré môže byť často ukážkou neodborného alebo korupčného korporátneho počínánia. Výsledkom je často nepodarená výsadba, napriek dobrému financovaniu. Napríklad na vyťažených plochách sú umele vysadené lesy rekultivačnými firmami, ktoré však často využívajú nevhodné druhy drevín a vysádzajú monokultúry a tak nakoniec neprinášajú žiadný trvalý úžitok.Inštaláciu uviedol Juraj Gábor online rozprávaním v piatok 12. 3. 2021, videozáznam nájdete na facebook.com/novasynagoga.Sochárka a kurátorka Dagmar Šubrtová (1973) žije a pracuje v Kladne. Absolvovala ateliér sochárstva Vysokej školy umeleckopriemyslovej v Prahe, kde potom niekoľko rokov pôsobila ako asistentka. V tvorbe ju inšpiruje industriálna krajina baní v okolí Kladna, zmenami reliéfu krajiny spojených s dolovaním uhlia a aktuálnymi otázkami premeny krajiny a previazanosti postindustriálnej společnosti a prírody. Popri umeniu sa venuje aj tematickým kurátorským projektom, napríklad dlhodobej dramaturgii výstavného programu galérie Ústavu makromolekulárnej chémie Akademie vied v Prahe. Od roku 2015 pracuje na projekte Na pomedzí samoty.http://frontiers-of-solitude.org/http://dagmarsubrtova.cz/
Vstupenky
Mary Duras a Vladimír Havrilla otvárajú Sphéru (16. 3. - 25. 4. 2021)
Mary Duras a Vladimír Havrilla otvárajú Sphéru (16. 3. - 25. 4. 2021)
Ako prvá do dokončenej Sphéry vchádza socha Evy od Mary Duras. Spolu s ňou aj Adam od Vladimíra Havrillu. Výstavu uviedli v utorok 16. 3. 2021 o 19.00 online rozhovorom jej kurátori Ivo Habán a Juraj Gábor, video si pozriete na facebook.com/novasynagoga. Výstava je v Novej synagóge (ne)prístupná dovtedy, kým pominie pandémia, aby ste ju mohli vidieť aj naživo. Počas lockdownu ponúkneme ďalšie možnosti ako nahliadnuť dnu online.Ivo Habán (monografista Mary Duras) vo svojej odbornej praxi kontinuálne reflektuje modernizmy rozvíjajúce sa na začiatku 20. storočia v Českej republike a stredoeurópskom regióne. Umelkyňa Mary Duras (1898 - 1982, Viedeň) celoživotne reflektovala ženskosť, tematizovala rôzne obdobia v živote ženy s dôrazom na vnútorné takmer nebadateľné emócie. Duras vytvorila na objednávku židovskej rodiny Schück sochu Evy v roku 1931 pre funkcionalistickú vilu v pražskej Tróji. V tom istom čase bola postavená aj Neologická synagóga v Žiline. Za zapožičanie sochy zo zbierok ďakujeme Galérii Klatovy Klenová.www.maryduras.comwww.gkk.czOd Vladimíra Havrillu (1943, Bratislava), milovníka "izmov" a majstra skratky vystavujeme na prvej výstave vo Sphére jedno, dve a možno aj tri diela, ktoré komunikujú so sochou Evy. Za ich zapožičanie ďakujeme Borisovi Kršňákovi a Galérii Artandconcept.www.havrilla.netwww.artandconcept.euhosť: Line Gatehttps://linegate.bandcamp.com“Line Gate je projekt v Prahe usadeného hudobníka Michala Vaľka. Jeho zvuk je charakteristický repetitívnosťou, zdanlivou nemennosťou a využívaním minimálnych výrazových prostriedkov. Skladby, ktoré sú tvorené dlhými drónmi vyvolávajú psychedelický efekt zapečateného času - kontinuálneho zostupu k radikálnemu zvukovému oprosteniu. Vaľkove kompozície nadväzujú na tradíciu minimalizmu (La Monte Young, Éliane Radigue, Steve Reich), no zároveň ich môžeme počúvať aj ako solitérne zvukové denníky. V nich sa pomocou ninery a vlastného hlasu pokúša vytvoriť utopický priestor, v ktorom dekonštruuje časovosť zameranú na výkon a zisk. Výsledkom môže byť meditácia, hypnotický trip alebo správa o blížiacej sa apokalypse, ktorá je zvestovaná pravidelným točivým pohybom kľuky drevenej ninery. Zatiaľ posledný album Apex vyšiel koncom minulého roka v našom vydavateľstve. Krédo ostáva stále rovnaké: Zanechať po sebe čo najmenej stôp.”Mappa editions (v spolupráci s ktorými Line Gate uvádzame)http://mappaeditions.com/- - -Za podporu z verejných zdrojov ďakujeme Fondu na podporu umenia, dokončenie Sphéry sa podarilo aj vďaka vám-darcom zo Startlabu a Čiernym dieram a podpore spoločností Kontrakting - Staviame z dreva a Vesely - Očná klinika. Ďakujeme aj za vaše 2 percentá z daní.
Vstupenky
Najväčšia guľa! Výtvarka na doma 1/2021
Najväčšia guľa! Výtvarka na doma 1/2021
Milí kamaráti a rodičia našich kamarátov! Je tu prvý pracovný list pre všetkých domácich dištančných výtvarníkov v roku 2021.V Synagóge práve rastie niečo veľké… Ešte to ani nebolo hotové a už sme z toho boli hotoví…Čo to len môže byť?Je to najväčšia guľa!“Na svete, samozrejme, už existujú milióny gúľ. Napríklad malá sklenená gulička, pingpongová, slivková guľka, zmrzlinová guľa, potom väčšia snehová na guľovačku, od nej väčšia je napríklad bowlingová, potom snehuliaková na snehuliaka, potom nasleduje naša najväčšia v Synagóge a väčšia je už asi len zemeguľa…“ Začítajte sa do prvého listu-sprievodcu tohtoročným dobrodružstvom, ktoré voláme Sphéra. Stiahnete si ho vo formáte pdf kliknutím na:Najväčšia guľa – pracovný list Výtvarky na doma 1/2021Výtvarka na domaAj v roku 2021 vám v schránke občas pristane aktuálny list o tom, čo sa deje v Synagóge alebo čo kutíme na Stanici. Nielen preto, že je pandémia, ale hlavne preto, že vám chceme na pokračovanie písať o tom, čo máme radi na umení a umelcoch. Ako po celý minulý rok, súčasťou každého listu ostáva výzva alebo návod, ako si niečo vytvoriť. K ničomu vás to nezaväzuje, a budeme samozrejme radi, ak nám občas odpíšete a ukážete čo sami tvoríte, alebo čo ste sami v umení objavili.Prajeme napínavé čítanie a dokonalé gúľanie!Simka a HankaTúto tvorivú aktivitu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Vstupenky
Tomáš Janypka vo Sphére 6.
Tomáš Janypka vo Sphére 6.
celoročný rezidenčný projekt – performance dobrovoľným vstupným nás môžete podporiť na tootoot.fm, ďakujeme! Vysielanie atmosferických správ z Novej synagógy "Ak by mohli prísť do synagógy ľudia už v apríli, asi by som sa zameral na ten výbuch jari okolo nás... Predpokladám ale, že ešte budem v priestore sám a mám skôr chuť sa zaoberať atmosférami - premenlivými a prchavými vnemami - či už v ľudskej situácii alebo v pozorovaní prírodných pohybov. Aký bude dnes deň? Pred-cítenie toho, čo môže prísť. Weather forecast and situation forecast. Rád by som sa ponoril.”Tanečník, performer a choreograf Tomáš Janypka aj v apríli vstupuje do dialógu so Sphérou. Východiskom je pre Tomáša telo – telesnosť a limitácie, ktoré každé jedno má. Skrz tento kanál hľadá odpovede na otázky domova, váhy vecí na fyzickej aj duchovnej úrovni a ďalej na otázky nášho telesného vzťahu k nim. Podoby a vyústenia autorovho tvorivého procesu v synagóge sa ukazujú za chodu a na ceste.Súčasťou výskumu je aj textový záznam, ktorý vzniká v spolupráci s výtvarnou a tanečnou teoretičkou Michaelou Paštekovou – písanie sa tak stáva dôležitou súčasťou procesu. Fotograficky Tomáša dokumentuje v priebehu celého roka Marek Jančúch. Tvorbou jeho kostýmu sa do tímu pridala Andrea Pojezdálová.Tomáš Janypka v prvom polroku 2021 pracuje v rámci Sphéry na projekte s názvom Greyscape of solitude comes to the Sphere. Tento projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Vstupenky
Zobraziť viac

Blog

Všetky novinky

Ďakujeme za podporu