Nadchádzajúce akcie

Toto nie je koniec príbehu Stanice
Toto nie je koniec príbehu Stanice
Voláme SOS a vyhlasujeme zbierku! Zhorela polovica nášho sna o priestore pre umenie a kultúru - S2. Najväčším problémom je poškodený nadjazd Rondel, ale aj na našej strane je ujma veľká. Bude to stáť tisíce eur, ktoré nemáme - rozobrať zvyšky objektu, vytriediť, odviezť množstvo odpadu. Zaplatiť nákladné autá, kontajnery, bagre. To je len začiatok. Ak nechceme, aby život Stanice a záhrady pod Rondlom skončil, musíme celý priestor vyčistiť, obnoviť, skultúrniť, znovu skrášliť. A to už nebudú tisíce, ale desaťtisíce eur. Celé územie pod nadjazdom si zaslúži redizajn a revitalizáciu. A ak chceme pomôcť mestu aj s opravou mosta, bude to ešte viac. Mnohí nám píšete, že chcete byť súčasťou pokračovania príbehu, že chcete pomôcť a nechcete, aby bol toto koniec. Tak poďme na to. Podporiť nás môžete na https://trucspherique.darujme.sk/2989/. Pridať sa môžete aj vlastnými rukami, na odstraňovaní následkov robíme každý deň od 10.00 do večera. Ďakujeme. - - Koniec príbehu S2 Zažili sme jednu z najhorších nocí na Stanici od jej vzniku v roku 2003. Veľmi nás to mrzí, zo soboty 18. 5. na nedeľu 19. 5. zhorela naša druhá sála S2. Ten zvláštny kruhový objekt pod Rondlom z pivných bedničiek, slamených balíkov a hliny, ktorú postavilo 120 dobrovoľníkov za dva mesiace v roku 2009. Ešte v sobotu večer v nej bolo predstavenie Prešovského národného divadla, všetko bolo v poriadku a o polnoci sme šli domov spať. O pol druhej v noci vypukol veľký a rýchly požiar. Príčiny zatiaľ nepoznáme, ale nevyzerá to, že začalo horieť zvnútra, naše veci vnútri zostali nepoškodené, len zadymené. Závery ale prenecháme na vyšetrovateľov a expertov od hasičov, nedovolíme si konšpirovať o možných príčinách. Ďakujeme všetkým obetavým hasičom, ktorí rýchlym zásahom zabránili fatálnym škodám. Následky sú aj tak veľmi vážne. Nie u nás vnútri - poškodený je Rondel a od nedele rána je preto v Žiline vyhlásená mimoriadna situácia a kvôli čiastočne neprejazdnému nadjazdu zasadá krízový štáb. Ďakujeme Mestu Žilina a všetkým členom krízového štábu od DPMŽ až po policajtov, ktorí trávia posledné dni riešením komplikovanej dopravnej situácie. Hneď v nedeľu preznačili nadjazd, aby bol aspoň čiastočne prejazdný, vlakovú dopravu ani niektoré smery nie je možné hneď spustiť, ale malo by to byť čoskoro. Počítajte prosím s obmedzeniami a zápchami, bude to trvať minimálne týždeň-dva, kým sa zistí skutočné poškodenie mostovej konštrukcie. Dúfame, že to nebude také vážne, ako to vyzeralo podľa prvých správ. Ďakujeme aj všetkým statikom, stavbárom a odborníkom, ktorí tu od pondelka rána pracujú na zabezpečení mosta a zistení poškodenia. Ďakujeme všetkým vám - za vyjadrenú podporu a ponuky na pomoc, potrebujeme ju. Už v nedeľu prišli všetci kolegovia a ďalší ľudia, dobrovoľníci a kamaráti a odstraňovali prvé následky. Veľa techniky zostalo nepoškodenej a prenášame ju do Stanice. Akcie, ktoré zmestíme v podkroví, urobíme tam. Budeme mať otvorené aj v bare, fungujú ďalej detské dielne, keramika a ďalšie workshopy. Predstavenia festivalu Bábková Žilina, ktoré boli plánované v S2, sa vďaka podpore Mesta Žilina presúvajú do Mestského divadla. O ďalších akciách vás postupne budeme informovať. Zatiaľ je to predčasné, ale robíme na tom, aby náš príbeh pod Rondlom pokračoval. Už nikdy to nebude s takou zaujímavou a veľkou sálou, akou bola S2, ale chceme robiť ďalej pre umenie a kultúru, pre vás všetkých. V priebehu najbližších dní dáme vedieť, ako sa môžete pridať - bude treba veľa rúk aj peňazí. Po štyroch dňoch od tragédie sme sa rozhodli vyhlásiť zbierku na prvú pomoc s nákladmi, ktoré nemáme šancu uhradiť - kontajnery, odvoz odpadu, pomoc bagrov a podobne, ale aj na pokračovanie revitalizácie celého priestoru, ktorá je pre pokračovanie kultúrneho cesta Stanica nevyhnutná. Ďakujeme! Čo bola S2? Takto vznikla S2 pred desiatimi rokmi - pozrite si článok v našom archíve. Ako dočasný objekt na pomedzí umeleckej inštalácie a architektonického experimentu v rámci dvojmesačného workshopu v apríli a máji 2009. Workshopu sa zúčastnilo asi stodvadsať mladých ľudí - všetko dobrovoľníci a nadšenci. Výsledkom bol komunitný priestor pre divadlo, kolektívne dielo z netradičných materiálov získaných bezplatne - prepravky, slama, ílová hlina bez pevných spojov. S2 nebola spojená s konštrukciou nadjazdu ani so zemou, nepovažujeme ju za stavbu, nežiadali sme povolenia. Celá inštalácia sa dala kedykoľvek rozobrať a bez odpadu zrecyklovať. Inšpiráciou boli rôzne ekologické, komunitné a D.I.Y. prístupy k architektúre. Motiváciou bolo vyčistenie a úprava nehostinného územia pod Rondlom, ktoré bolo roky čiernou skládkou a zmenili sme ho na záhradu, vyviezli sme odtiaľto desiatky ton odpadu, vysadili zeleň, začali s letným kinom. S2 bol ďalší pokus, ako toto miesto zmeniť na kultúrny verejný priestor. O celom projekte, workshope a všetkých našich aktivitách sme informovali aj prostredníctvom médií. S-dvojka bola reflektovaná aj odbornou verejnosťou ako unikátny projekt, písalo sa o nej v odborných periodikách, bola prezentovaná aj na bienále architektúry v Benátkach. Podporiť nás môžete na https://trucspherique.darujme.sk/2989/. Ďakujeme.
#Iné
Viac
Med a prach: nezaujímavý krik (krehká história jednotlivca)
Med a prach: nezaujímavý krik (krehká história jednotlivca)
Z dôvodu požiaru sály S2 sa predstavenie presúva do dielní Bábkového divadla Žilina v Závodí. Stretneme sa o 19.00 na Stanici, do Závodia je to zhruba 10-minútová prechádzka. Ďakujeme za pochopenie. Nové scénické dielo umeleckého zoskupenia Med a prach. Premiéra: pondelok 3. 6. o 19.00 Prvá repríza: streda 5. 6. o 19.00 „Vážení laureáti, chcem vám ukázať moju detskú izbu v našom domove dôchodcov. Moje meno je Odysseus. Alebo čakám na Odyssea, nie som si istý. Toto je dnes odovzdávanie posledných Nobelových cien. Uskutoční sa takto neformálne. Vážení laureáti, predstavil som si, že som naozaj starý muž a Zlatý bežec vo mne stále beží. Mne sily dochádzajú, jemu nie. Mám vraj kúpiť meter potoka a pestovať tam vzácne kríky. Slabou ceruzkou na tenkú servítku si občas zapíšem, čo mi hovorí, ale servítka sa vždy stratí, zničí alebo sa písmo nedá prečítať. Všimol som si, že Zlatý bežec nerozlišuje čas a v reči používa stále všetky tri súčasne, ako keby jestvoval iba jeden čas. Pýtal som sa na to a vravel, že veď aj ja som a budem stále jeden. Dieťa, muž aj starec. Stále som to ja. Dobre, neviem, predstavujem si to. Možno som človek, ktorý nikdy neexistoval, ale on určite áno. Dôležité je asi dodať, že neviem, kto tento Zlatý bežec v skutočnosti je. No myslím, vážení laureáti, že vo mne spôsobuje život.“ MED A PRACH je umelecké zoskupenie pohybujúce sa na hraniciach umeleckých foriem a žánrov. Pod jeho strechou sa tvoria diela na pomedzí divadelných predstavení, koncertov či inštalácií. Táto tvorba je prezentovaná rovnako v divadlách, ako v galériách alebo na koncertných pódiách. Základným východiskom je komplementárne umenie, umelecký jazyk vychádzajúci zo symbiózy vyjadrovacích prostriedkov. Performeri sú rovnako hudobníkmi, výtvarníkmi, hercami, tanečníkmi. Cieľom je hľadať nové spôsoby umeleckého vyjadrovania formou živého pohybu medzi rozmanitými umeleckými komunitami a prostriedkami. Dôležitou súčasťou tvorby zoskupenia MED A PRACH je presah nielen v rámci umeleckých prostriedkov, ale v rámci jednotlivých diel aj skúmanie vzájomných súvislostí umenia, biológie, psychológie, filozofie, histórie, fyziky, genetiky etc. Komplementarita sa teda v tejto tvorbe uskutočňuje rovnako v rovine formy aj obsahu. Libreto, vizuálny a zvukový koncept, réžia: Andrej Kalinka Dramaturgia, asistent réžie: Milan Kozánek Performeri a spolutvorcovia: Julianna Bloodgood, Rafał Habel-Bloodgood, Alexandra Kazazou, Ján Morávek, Antonis Myriagos Hudba: Andrej Kalinka, Julianna Bloodgood, Rafał Habel-Bloodgood, Ján Morávek Hlasové vedenie: Julianna Bloodgood Kostýmy: Markéta Plachá Svetelný dizajn: Ints Plavnieks Výroba objektov: Jozef Kurinec Produkčná spolupráca: Jana Suraová, Monika Kováčová, Anna Luňáková Špeciálne poďakovanie: Efi Birba, Divadlo na cucky, Stanica Žilina-Záriečie, Karol Jarek, Noro Knap Hlavný partner projektu Fond na podporu umenia. Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. S finančnou podporou Bratislavského samosprávného kraja a Mezinárodného vyšehradského fondu. www.medaprach.sk Vstupné: 7,00 / 5,00 € (plné / zľavnené)
#Divadlo #Tanec #Koncert
Počet termínov: 2
Najbližší termín: 3. 6. 2019 @ 19:00
Viac
Posledné večery na Zemi
Posledné večery na Zemi
Premietame v utorok 11. 6. o 17.00 a 20.00. Hypnotický romantizujúci neonoir najtalentovanejšieho súčasného čínskeho filmára Gana Biho je magickou meditáciou o priestore a čase i enigmatickou básňou o strate a bolesti, snom utkaným z nespoľahlivej pamäti, melancholicky rozostrenej prítomnosti a minulosti, ktorá možno dokonca ani nebola. Podmanivý rytmus a trúchlivá obrazotvornosť filmu o mužovi, ktorý hľadá svoju dávno stratenú lásku, pripomína ponurejšiu a abstraktnejšiu verziu raných filmov Wonga Kar-waia či vrcholných diel Andreja Tarkovského. Film, ktorý nás zavádza do fantastických ruín provinčného mesta Kaili na juhovýchode Číny, vrcholí vyše 50-minútovým záberom-zjavením, natočeným bez jediného strihu v 3D. Iba dvadsaťosemročný čínsky básnik a filmár Gan Bi je zrejme najväčšou nádejou súčasného ázijského umeleckého filmu. Jeho prvotina Kaili Blues (2015) – pri ktorej si spomenieme na thajského majstra podmanivých reinkarnácií Apichatponga Weerasethakula alebo na velikánov taiwanskej novej vlny – patrí medzi kľúčové debuty tejto dekády a vyniesla mu niekoľko cien na festivale v Locarne. Posledné večery na Zemi (Di qiu zui hou de ye wan) – Gan Bi / Čína / 2018 / 138 min / české titulky scenár: Gan Bi kamera: David Chizallet, Jingsong Dong, Hung-i Yao strih: Yanan Quin hudba: Chih – Yuan Hsu, Lim Giong hrajú: Sylvia Chang, Yongzhong Chen, Jue Huang, Hong-Chi Lee Vstupné: 3,00 / 2,00 € (plné / zľavnené)
#Kino
Počet termínov: 2
Najbližší termín: 11. 6. 2019 @ 17:00
Viac
Cluster ensemble: Patterns
Cluster ensemble: Patterns
Nový program súboru Cluster ensemble Patterns je hudobno–tanečno–svetelnou performance pozostávajúcou zo zriedka hrávaných kompozícií Steva Reicha Four Organs, Phase Patterns a Reichovej kultovej Music for Pieces of Wood. Ide o silne kontrastné skladby z obdobia, v ktorom Reich výrazne experimentoval a skúmal nové možnosti akustických a elektronických nástrojov. Phase Patterns je postavená na Stevom Reichom „objavenom“ fázovom posune. Princípom Four Organs je algoritmické spomaľovanie hudobného času, ktoré privádza poslucháča do stavu úplného ponoru do hudby. Intermezzom medzi týmito organovými stenami je zvukovo kontrastná, takmer „kmeňová“ Music for Pieces of Wood, ktorú Reich skomponoval ovplyvnený svojím skúmaním perkusívnej hudby v Ghane. Pohybovo-svetelná zložka projektu je minimalistickou interpretáciou Reichových hudobných štruktúr. Vychádza z interakcie tanečníčky, svetiel a hudby, spoločným menovateľom je najmä rytmus, ale aj akcenty a pulzácia. Americký skladateľ Steve Reich je pre Cluster ensemble symbolickým návratom ku koreňom. Práve okolo tvorby tohto minimalistu sa ansámbel v roku 2009 sformoval. Reichova skladba Six Pianos bola prvou, ktorú spolu mladí hudobníci naštudovali. Uviedli ju na legendárnom koncerte v obchode s hudobninami MADA v centre Bratislavy, jedinom mieste, kde bolo možné pre vtedy začínajúcich umelcov nájsť šesť klavírov v jednej miestnosti. Interdisciplinárna umelecká skupina Cluster ensemble vznikla v roku 2009. Voľné zoskupenie hosťujúcich umelcov sústredených okolo umeleckej dvojice Ivan Šiller a Fero Király odvtedy pravidelne koncertuje na domácich a zahraničných pódiách. Súbor sa venuje predovšetkým interpretácii diel súčasných skladateľov a hudobných osobností 20. storočia, autorským projektom posúvajúcim hranice umeleckej interpretácie a edukačným projektom. Program: Steve Reich – Phase Patterns (1970) Steve Reich – Music for Pieces of Wood (1973) Steve Reich – Four Organs (1970) Hudobná interpretácia: Ivan Šiller – elektrický organ, ozvučné drievka Fero Király – elektrický organ, ozvučné drievka Zuzana Biščáková – elektrický organ, ozvučné drievka Lenka Novosedlíková – elektrický organ, ozvučné drievka Dalibor Kocián – maracas, ozvučné drievka Tanečná interpretácia: Soňa Ferienčíková Koncept a réžia: Petra Fornayová, Fero Király, Ivan Šiller Choreografia: Petra Fornayová Svetelný koncept: Fero Király Technická podpora: Robo Farkaš Jakub Pišek Vstupné: 7,00 / 5,00 € (plné / zľavnené)
#Tanec #Koncert
Viac
Mexická Vegánska nedeľa
Mexická Vegánska nedeľa
Posledná vegánska nedeľa pred letnou prestávkou bude mexická. Tešíme sa na vaše burritá, tacos, guacamole, či quesadilly. Ak nám bude počasie priať, stretneme sa vonku na terase. Ako fungujú vegánske neďele a ako sa do nich môžete zapojiť: Vegánske nedele sa na Stanici konajú raz mesačne a každá nedeľa má svoj prívlastok (strukovinová, indická, tradičná, vianočná), ktorý vám napovie, na aké jedlo sa môžete tešiť a v akom duchu môžete aj vy jedlo na spoločný stôl navariť. Vstup na večeru je zadarmo, avšak na stoloch sa vždy nachádzajú kasičky na dobrovoľný príspevok, z ktorých hradíme náklady na suroviny organizačnému tímu, ktorý dbá na to, aby na stole bolo vždy aspoň niečo. Všetky zvyšné peniaze vždy na konci roku spočítame a venujeme organizáciám, ktoré sa venujú opusteným zvieratám. Nikto z nás sa na akcii osobne neobohacuje a je len na Vašom vedomí, svedomí a pochutení, koľko sa rozhodnete prispieť. Ešte väčším ocenením našej práce je však vaše aktívne zapojenie sa do vegánskych nediel. Našou ambíciou je, aby sa z vegánskych nediel stala komunitná akcia v tom správnom zmysle a do varenia sa ste sa zapojili aj vy, naši hodujúci. Nemusíte variť ako pre armádu, stačí, že vaše jedlo bude vegánske a varené s radosťou. Budeme radi, ak si donesiete vlastné nádoby, ktoré si po večeri zoberiete a tým odbremeníte organizátorov od umývania veľkého množstva riadov. Ďakujeme. Konzumné dobrovoľné.
#Gastro
Viac

Ďakujeme za podporu