Nadchádzajúce akcie

Døkument 202.1 (výstava fotografií 1. 5. - 30. 6. 2021)
Døkument 202.1 (výstava fotografií 1. 5. - 30. 6. 2021)
Site-specific inštalácia fotografií v rôznych častiach interiéru Stanice je zmenšeným výberom z výstavy Døkument 20 20, ktorá sa konala na prelome rokov 2020 a 2021 v Galérii Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne. Z väčšej časti svojho trvania však ostala zatvorená kvôli pandémii. Po dohode s kurátormi sme sa ju pokúsili reinštalovať v negalerijnom prostredí našej kultúrno-železničnej zastávky a vytvoriť tak pre diváka iné “dokumentárne” vizuálne spojenia. Na Stanicu sme previezli z Trenčína práce, ktoré sú tematicky späté so Slovenskom a vedome prekračujú hranice konvenčného dokumentárneho žánru. Aj vzhľadom na charakter priestoru cieľom nebolo uložiť vedľa seba izolované sólové mikrovýstavy. Jednotlivé práce sa zámerne preskupujú, konfrontujú, vytvárajú nové prepojenia, obsahové aj vizuálne dialógy, svojím umiestnením priamo reagujú na negalerijný priestor. Na prvý pohľad skôr humorná a satirická obrazová správa je vo výsledku najmä kolektívnym komentárom o krajine, ktorá si stále hľadá svoju identitu.Autorky a autori:Matej Hakár, Jana Ilková, Marek Jančúch, Andrea Kalinová, Peter Korček, Soňa Maletz, Boris Németh, Marek Pupák, Pavel M. Smejkal, Jana Šturdíková, Ján ViazaničkaKurátorský tím:Ján Viazanička, Veronika Marek Markovičová, Michaela Pašteková- - -V nasledujúcom texte prikladáme pár slov o sériách, z ktorých je zložený finálny výber:Ján Viazanička v projekte Dovolenka doma (2017 - 2020) mapuje typické slovenské dovolenkové destinácie - kúpaliská, jazerá, liečebne, či termálne pramene. Zachytáva ich príznačnú bizarnú estetiku, častokrát hraničiacu s gýčom, v ktorej prvky západného konzumu narážajú na pozostatky socialistickej architektúry, dizajnu a dobového vkusu. Neprekáža nám, že naším morom je len umelé bagrovisko alebo preplnený bazén v aquaparku, alebo že selfies pod palmou si robíme pred fejkovým pozadím opretým o kontajner na Zlatých pieskoch v Bratislave. V tematicky podobnej sérii s názvom Mestská rekreácia (2019) sa Andrea Kalinová zameriava na ikonické a dnes zabudnuté miesta oddychu v Bratislave. Na vystavenej fotografii pozorujeme, ako sa vďaka developerským projektom menia kulisy niekdajších bratislavských pláží.Pitoreskným (ne)zveľaďovaním okolia či sizyfovskou snahou vyrovnať sa západu, sa v sérii Jadro Európy (2016 - 2017) zaoberá Marek Jančúch. Ukazuje, že rekonštrukcie sa u nás častokrát začínajú aj končia na povrchu. Podstata sa nemení. Trabanty sme vymenili za audiny, no aj tak sa nimi zabárame do bahna. Za plotmi ešte stále mnohí ukrývame symboly minulosti a obnova siaha iba po hranice námestí opravených z eurofondov.Sondou do kurióznych prostredí našich záhrad je aj cyklus Malý raj (2016) fotografky Sone Maletz. Dokumentáciou prímestských satelitov kladie otázku, nakoľko sme autentickí a nakoľko len preberáme a napodobňujeme obrazy iných. Je replika Sochy slobody na našom dvore prejavom obdivu k americkej spoločnosti alebo skôr dôsledkom nedostatku vlastného kultúrneho sebavedomia?Jana Šturdíková systematicky dokumentuje chátrajúce kaštiele, kde sa opravy minulosti ani nezačali alebo boli pozastavené. Fotograficky konzervuje ich aktuálny stav a funkcie, pre akú sú, či boli naposledy využívané. Na rozdiel od Viazaničku či Jančúcha volí v projekte Châteaux po našom (2013 - 2019) chladný deskriptívny jazyk, budovy fotografuje v jednom horizonte. Multiplikácia rovnakých záberov znásobuje alarmujúci stav nášho kultúrneho dedičstva. Vedomou referenciou k estetike Düsseldorfskej školy ukotvuje Šturdíková sériu v kontexte umenia a dokazuje, že neutrálnosť vo výraze neznamená obsahovú apatickosť.Vplyvom ľudí na architektúru miest či ich vzťahom a zásahmi do prírody sa zaoberajú viacerí slovenskí fotografi a fotografky. Patrí medzi nich aj Peter Korček, ktorý dlhodobo dokumentuje bizarné urbanistické a iné ľudské intervencie do rôznych prostredí. Na výstave je zastúpený aj fotografiou vysokoškolského internátu zo série Tiché mesto (2020), ktorá vznikla počas mesiacov, kedy Slovensko fungovalo v špeciálnom karanténnom režime. Miesta tradične zaplnené ľuďmi či autami zostali zo dňa na deň prázdne. Bez fajčiacich študentiek a študentov na balkónoch, s holými šnúrami na sušenie bielizne. Ostala len špinavá uniformná paneláková architektúra. Korčekov cyklus Jungle City (2014) sa pohráva s našou vžitou obrazovou predstavou o podobe hlavného mesta. Kiež by však zmena perspektívy naň nenastala len v ráme fotografie, ale aj pri koncipovaní plánov jeho urbanistického rozvoja.Jana Ilková v súbore County (2020) zachytáva fragmenty určitého miesta, situácie či ľudí okolo seba a vytvára si vlastné pamäťové stopy, ktoré sa vďaka dokumentárnemu charakteru môžu stať nadčasovým metapríbehom.O vzťahu slova a obrazu je čiernobiela fotografia Mareka Pupáka. Nápis na stene domu je súčasne názvom série, z ktorej snímka pochádza. Na Slovensku po slovensky (2016) odkazuje na aktuálne nálady v našej spoločnosti. „Symptómy krízy a frustrácie sú čoraz naliehavejšie a nachádzame ich nielen v správaní ľudí, ale aj v každodenných situáciách. Sú ilustráciou toho, ako sa pod nátlakom udalostí pomaly, ale isto menia aj jednoduchí ľudia a prostredie, v ktorom žijú,” píše o sérii Pupák. Boris Németh sa v posledných rokoch takisto zameriava na hľadanie odpovede na otázku, čím je dnes Slovensko a čo znamená byť Slovákom či Slovenkou. Na výstavu sme vybrali dva portréty z jeho najnovšej série Bratislava-Košice a späť (2019 - 2020), v ktorej skladá portrét Slovenska na trati medzi východom a západom. Zamýšľa sa, čo by sa stalo, keby sa naplnil niekdajší sľub Roberta Fica, že do roku 2010 bude dokončená diaľnica D1. Ako by sa zmenili vzťahy medzi Bratislavou a ostatnými regiónmi? Na ceste medzi dvoma koncami (alebo dvoma začiatkami?) jednej krajiny vyhľadáva a fotografuje ľudí, ktorí sú nositeľmi trpko-smiešnych životných príbehov.Dokumentárny projekt They Said Yes! (2016) tvorí album kultúrnych zvyklostí. Pavel M. Smejkal je v ňom viac kurátorom než fotografom. Zozbieral svadobné fotografie rôznych autorov a autoriek, aby vytvoril vizuálnu mozaiku sobášnych rituálov a osobitostí v Strednej Európe. Ich množením ukazuje estetickú repetitívnosť, ktorá sa formuje napriek geografickej vzdialenosti regiónov.Matej Hakár je na výstave zastúpený jednou fotografiou z cyklu Bratislava ZOO (2017). Zbiera v ňom vizuálne anomálie vo svojom okolí. Vytvára svojský autorský príbeh o Bratislave ako meste, v ktorom môžu vedľa seba koexistovať podivuhodné predmety či budovy bez toho, aby sa nad týmto oxymoronom ktokoľvek pozastavil. „Domnievam sa, že hlavné mesto Slovenska príliš rýchlo vyrástlo a nestihlo si vybudovať vlastné povedomie o tom, čím je,” hovorí Hakár a tento jeho výrok by sa mohol stať symptomatickým pre celú našu krajinu.txt: Michaela Paštekováfoto: Peter Korček z cyklu Jungle City
#Výstava
Vstupenky
Divadelné centrum: Youtuber
Divadelné centrum: Youtuber
Činoherná divadelná inscenácia určená špeciálne pre deti od 10 rokov. Hrdinom príbehu je odvážny a svalnatý veliteľ Hamilton... ale aj pupkatý a zelený kapitán Shreckington... A je ním aj fešák Maroš z Prievidze, neznámy rybár a medveď František. Ale vlastne to nie je ani jeden z nich. Pretože hrdinom príbehu je v skutočnosti tučný Ferko v okuliaroch, ktorý rád hrá počítačové hry a jedného dňa sa rozhodne stať sa youtuberom. Vo virtuálnom priestore má úspech, pretože svoje fyzické nedostatky ľahko skryje za populárneho avatara, vtipné komentáre a mimoriadne hráčske schopnosti. A tak by to mohlo aj ostať, keby do príbehu nevstúpila Jana. Lenže Jana by chcela pusu aj naživo a nie len na sieti. Fero tak prichádza na to, že v skutočnom živote nie je také ľahké byť niekým iným ...Inscenácia v réžii mladého režiséra Šimona Spišáka preniká do on-line sveta, v ktorom sa mnohé môže javiť krajšie a úžasnejšie, než je v skutočnosti.scenár, réžia: Šimon Spišákdramaturgia: Peter Galdík, Martina Mašlárováhrajú: Miloš Kusenda, Michal Rosík, Miroslava Durnákostýmy: Katarína Hajdukováscéna: von DubravayDĺžka trvania predstavenia je približne 60 minút.Divadelné centrum je profesionálne neštátne divadlo, ktoré sa venuje najmä divadelnej tvorbe pre deti a mladých divákov a diváčky. Má najväčší repertoár divadelných inscenácií a rozprávok v anglicko-slovenskom jazyku na Slovensku. V minulých sezónach úspešne odohralo niekoľko tisíc predstavení po celom Slovensku. Bližšie informácie o divadle ako aj referencie na predstavenia nájdete na: www.divadelnecentrum.sk
#Divadlo
Vstupenky
Disident | Moonmen | Dany Moment (Made in Žilina+)
Disident | Moonmen | Dany Moment (Made in Žilina+)
Disident, Moonmen, Dany MomentTri punkovo ladené kapely zo Žiliny a okolia (Stránske, Považská Bystrica).Koncert na záhrade Stanice.DISIDENTAhoj, sme punková kapela. Vznikla v roku 1995. Začali sme vystúpením na námestí v Žiline v roku 1998 asi takto: zahrali sme 2 piesne a začalo pršať. Na ďalšom koncerte v Divadielku nás nevyhnal dážď, ale po necelých 30 minútach zvukár. V tom období sa stále pokúšame nahrať demo - výsledky sú katastrofálne. V krytej Strelnici - klasický koncert v znamení alkoholu, vulgarizmov a anti hudby. Zvukár tentokrát v polovičke našej produkcie iba mávol rukou a odišiel. Bábkové divadlo - akýmsi nedopatrením sa stalo, že aj keď pôvodne mali hrať Horkýže slíže predkapelu nám, tak sme nakoniec hrali my pred nimi. Všetci samozrejme dobre vedeli, že na poradí nezáležalo. Svojou kvalitou a novými hitovými songami sme to nesporne potvrdili. DK Budatín a Rocková Fujara - prvýkrát hráme mimo Žiliny, čo samozrejme svedčí o raste kapely...Dnes sme "zrelí a špičkoví muzikanti" :-), aj keď z pôvodnej zostavy vydržali už len dvaja členovia. Prešli sme výmenou viacerých basákov a dvoch bubeníkov a doplnili sólo gitaru. Aktuálna zostava: AĽE alias veľký Peťo - spev, ROBO - gitara, vokály, DANKO - bicie, PEŤO alias malý Peťo - gitara, vokály, MIŠKO - basa, vokály. Nový členovia našu kapelu nielen obohatili muzikantskou kvalitou, ktorou sme sa posunuli na vyšší level, ale hlavne sme partia dobrých kamarátov, ktorí sa hudbou bavia.Dúfame, že pobavíme aj teba! Vidíme sa!MOONMENJe úplná novinka vyvierajúca z útrob žilinského hudobného podsvetia. Projekt vznikol z frustrácie postupujúcej náklonnosti k popovým tónom a je akýmsi uvoľnením tohto vnútorného napätia.DANY MOMENTSme považskobystrická kapela. Hráme v klasickej rockovej štvorici - Denis Kolek (spev,gitara), Michal Slustik (gitara), Marek Jurčík (basgitara) a Jakub Slaninka (bicie). Tvoríme punk-rock s prvkami funku a hip-hopu, čo robí našu hudbu pestrou. Cieľom je ľudí zaujať, vzbudiť emócie a vytvoriť zážitok. Čo bolo včera už nezmeníme. Čo bude zajtra je vo hviezdach, preto jediné na čom záleží je DANY MOMENT!Vstupné v predpredaji: 5 EURNa mieste: 7 EUR
#Hudba #Punk #Koncert
Vstupenky
Letné kino: Best of Fest Anča 2020
Letné kino: Best of Fest Anča 2020
Best of Fest Anča 2020 je kolekciou ocenených krátkometrážnych animovaných filmov z aktuálneho ročníka medzinárodného festivalu animácie Fest Anča, ktoré prešli výberom z viac ako 1600 prihlásených titulov. Porota zložená z medzinárodných hostí udelila tento rok ocenenia v piatich kategóriách. Uvidíte to najlepšie z krátkometrážnej animácie, slovenskej krátkometrážnej animácie, študentských filmov, videoklipov a filmov pre deti.Dĺžka pásma:  73 min.Prístupnosť:  od 15 rokovJazyk: bez dialógov / slovenské titulky Anča AwardI’m Going Out For Cigarettes / Idem po cigaretyOsman Cerfon (13 min., Francúzsko, 2018)Dvanásťročný Jonathan žije spolu so svojou sestrou, mamou a mužmi s rovnakou tvárou, ktorí sú zabývaní v skriniach, zásuvkách či v televízii… Anča Award Special MentionCosmonaut / KozmonautKaspar Jancis (11 min., Estónsko, 2019) Starý kozmonaut žije v paneláku rovnakým štýlom ako za mlada na vesmírnej stanici. Stále sa vydáva na hrdinské misie a chýbajú mu jeho blízki, ktorých zanechal na domovskej planéte. Rodina však veci vidí inak. Dokáže sa starec zmieriť so spoločenskými normami? Kozmonaut predsa navždy zostane kozmonautom. Až do konca. Anča Student AwardTom Has a Plant / Tom má rastlinuThinh Nguyen (6 min., Dánsko, 2019)Tom žije vo svete, do ktorého nezapadá. Má v ňom ostať alebo si nájsť niečo lepšie? V posledný deň sa rozhodne podarovať všetky svoje rastliny jeho najbližším, no vtedy ešte netuší, že s ním majú tajné plány. Anča Student Award Special Mention:The Little Soul / DušičkaBarbara Rupik  (9 min., Poľsko, 2019)Telo bez života uviazne na brehu rieky. V útrobách v rozklade sa stále skrýva duša, miniatúra zosnulého človeka. Hnijúce orgány uvoľnia bytôstke cestu von. Na brehu sa rozlúči s telom a vydá sa na púť posmrtným svetom. Anča Music Video AwardP/\ST: Tíseň Bety Suchanová, Nora Štrbová (4 min., Česko, 2020)Videoklip českého rapového dua P/\ST. Zosobnená Tieseň neustále mení podobu – rastie, kvapká, plíži sa, vytryskuje zo stien, vychádza z lesov a riek – jednoducho stále uniká. Anča Music Video Special MentionLightning Bolt: Blow To The HeadCaleb Wood (3 min., USA, 2019)Videoklip k piesni z nového albumu kapely Lightning Bolt: Sonic Citadel. Režíroval a animoval Caleb Wood. Anča Slovak AwardSH_T HAPPENSMichaela Mihályi & David Štumpf (13 min., Česko, 2019)Vyhorený údržbár, jeho frustrovaná manželka a fakt deprimovaný jeleň. Zúfalstvo ich všetkých doženie do absurdných situácií, pretože… problémy sa vyskytujú neustále. Anča Slovak Award Special MentionTresky Plesky: PovodeňVeronika Kocourková (8 min., Slovensko, 2019)Kata Strofová si chce užiť piknik v mestskom parku. V tej chvíli ešte netuší, že sa hore medzi žiakmi oblačnej školy práve udialo niečo, vďaka čomu sa o chvíľu do mesta priženie nebezpečná vodná príšera. Podarí sa ju vôbec zastaviť? Anča Kid’s AwardHeat WaveFokion Xenos (7 min., Grécko, 2019)Dve deti objavia v záplave spaľujúcich horúčav spôsob, ako všetkých schladiť! Krátky hravý film v stop motion animácii využíva kombinované techniky s použitím výrezov, plastelíny a tisícok meniteľných dielov.
#Kino
Vstupenky

Ďakujeme za podporu