Stanica a Nová synagóga sú živé kultúrne centrá, kde sa súčasné umenie nielen prezentuje, ale aj aktívne vzniká. Popri pravidelnom programe otvárame naše priestory umelkyniam a umelcom, ktorým poskytujeme zázemie na sústredenú tvorbu – od technickej podpory, honorárov a ubytovania, až po produkčné zabezpečenie a možnosť ukončiť pobyt premiérou, uvedením či work in progress prezentáciou.
Rezidenčný program vzniká prirodzene z partnerstiev, nadviazaných spoluprác či dramaturgických línií a reaguje aj na naše priestorové a časové kapacity. V roku 2025 sme privítali rezidencie naprieč rôznymi oblasťami – divadlom, tancom, performanciou, vizuálnym umením, umeleckou reflexiou i výtvarnou edukáciou.
V januári 2025 ( 10. – 31. 1.) sme hostili ukrajinskú umelkyňu Terezu Barabash so synom Levkom, ktorí u nás vytvorili inštaláciu Domov. V nej citlivo spracovali tému vojny, straty a pamäti prostredníctvom skla a kresieb, ktoré zachytávajú detské vnímanie bombardovaných miest. Ich pop-up výstava na Stanici ukázala, ako sa osobné príbehy prelínajú s kolektívnou pamäťou Ukrajiny.
Viac si prečítate na tomto linku.
V marci (7. – 14. 3.) sa v spoločnej rezidencii na Stanici stretli vizuálna umelkyňa Simona Gottierová a hudobníčka Adela Mede, ktoré pripravovali zvukovo-vizuálnu vrstvu k plánovanej Simoninej výstave v Galérii Medium. V ich práci rezonovala téma blízkosti a hľadania možností napojenia v čase, keď sa často cítime odpojení – od seba, druhých či prírody. Viac o ich rezidencii tu.
V našej podkrovnej sále vznikal aj nový projekt choreografky a tanečnice Zuzany Burianovej – FOAM (február – marec). V spojení s hudobníkom Lukášom Kubičinom a svetelným dizajnérom Intsom Plavnieksom skúmal príbeh ženy, ktorá balansuje medzi intimitou vlastných spovedí a absurdnými rozhovormi s divákmi. Výsledkom bolo prvé uvedenie diela na hrane trápna a zábavy, kde sa tanec prelínal s hudbou a jemne rotujúcim časom.
Vo výtvarkovom ateliéri pôsobila na rezidencii (10. – 13. 3.) Dana Tomečková, ktorá do práce s deťmi aj dospelými vniesla svoju poetiku krehkosti a nestálosti. Spoločne tvorili papierové prostredia, odtlačky tiel či mapy pocitov, z ktorých vznikol šušťavý papierový vesmír. Dana ukázala, že umelecké dielo nemusí trvať dlhšie než pár minút – jeho sila môže byť práve v efemérnosti a okamihu.
V ateliéri hosťovala tiež Mira Kubáňová (7. – 10. 4.), ktorá skúma hranice maľby a kresby a to, ako sa dá priestor zobraziť či prežiť. Spolu s deťmi a dospelými pracovala s priehľadnými fóliami, vrstvením a kombinovaním techník, čím vznikali nové kompozície a abstraktné priestory. Účastníci vytvorili autoportréty aj „kamenné mestá“ inšpirované Mirinými cestami po svete.
Rezidencia kolektívu okolo režiséra Tomáša „Grófky“ Procházku a jeho najnovšieho diela DEADRINGERS v Novej synagóge (23. – 29. 5.) predstavovala poslednú fázu tvorby a vyvrcholila jeho premiérou. Hybridná performancia na rozhraní tanca, zvukovej inštalácie a postdramatického divadla sa pýta, čo ešte môže byť umením a kto o tom rozhoduje. V sólovej interpretácii Jazmíny Piktorovej vznikol intenzívny, kritický a zároveň intímny obraz slobody tvorby, ktorý pôvodne začínal ako duet.
V rámci projektu Roots & Shoots sme na Stanici opäť otvorili priestor pre mladých tvorcov a tvorkyne v dvoch letných rezidenciách. ( 6. – 14. 7. ) Skupina autoriek v projekte Pr¿[e]chod skúmala vzťahy a súvislosti v „šedých zónach“ verejných priestranstiev, ktoré často unikajú našej pozornosti. Dvojica performerov v the deromantic xd sa zas prostredníctvom intermediálnych postupov pustila do rozkladu stereotypov o láske, sexualite a partnerských vzťahoch a vytvárala imaginácie iných možností spolunažívania.
Umelecká tvorivá rezidencia Juraja Gábora v Novej synagóge Žilina v období júl – august 2025 bola zameraná na adaptovanie umeleckého diela Sphéra pre umiestnenie vo verejnom priestore v Žiline. Autor diela počas rezidencie riešil úpravu konceptu diela – architektonické úpravy, návrh nového vizuálu diela – riešenie novej farebnosti, úprava pre nové funkcie pre návštevníkov – vyhliadka do krajiny. V Žiline hľadal možnosti umiestnenia a zakomponovanie diela do krajiny a riešil návrh pre urbanistické napojenie umiestnenia diela vo verejnom priestore mesta Žilina. Verejná prezentácia sa udiala počas festivalu Kiosk, kedy diváci išli s Jurajom Gáborom na zážitkovo-vzdelávací výlet do krajiny – na miesto, kde by mohla byť Sphéra v Žiline postavená.
V Novej synagóge hosťovali českí umelci Lucie Svoboda Mičíková a Patrik Svoboda, ktorí počas svojej rezidencie (august 2025) skúmali každodenný život a kultúrnu krajinu Žiliny. Výsledkom ich „expedičného pozorovania“ sa stali noviny – subjektívny záznam vnemov, stretnutí a mikroudalostí, ktoré zachytávajú rytmus mesta i premenlivú tvár verejného priestoru.
Rezidencie sú pre nás viac než len podpora tvorby – sú mostom medzi umelcami a umelkyňami, komunitou a priestormi, o ktoré sa staráme. Vďaka nim ostávame na pulze súčasného diania, sledujeme nové trendy a zároveň prehlbujeme ľudský rozmer našej práce. Rok 2025 to potvrdil a my veríme, že tento dialóg bude pokračovať aj v ďalších rokoch.
Spojené kultúrne centrá Stanica Žilina-Záriečie a Nová synagóga Žilina prevádzkuje občianske združenie Truc sphérique.
Závodská cesta 3/2844, Žilina, 010 01, Slovakia
info@stanica.sk
Café-bar a záhrada sú otvorené každý deň od 12.00 do 22.00. Počas večerných predstavení, koncertov, festivalov a ďalších akcií sme otvorení aj dlhšie.